Välj rätt städföretag! Fyll i blanketten



Kostnadseffektivt städföretag – Räkna ut priset här

Ange antal rum exkl. kök och hur stor bostaden är i kvm.





Räkna pris för Fönsterputs

Läs mer om våra tjänster

Vi har ett brett urval av tjänster för företag och privatpersoner

Vanliga frågor

Vårt löfte

Nöjd Kund Garanti

  • 10% rabatt när du är ny kund för hemstädning.
  • Alltid samma städerska och hög kvalitet till rimlig pris
  • 20% rabatt på fönsterputsning än så länge som du är kund hos oss
  • Vi innehar F-skattsedel och ansvarsförsäkring

Hur lång tid tar en städning?

Det beror på storlek och skick av bostad. Det brukar ta mellan 3 och 8 timmar. Ju större bostad desto fler städerskor skickar vi på en gång, så att de kan klara av en storstädning eller flyttstädning inom en arbetsdag. Vi kan säga till lite mer exakt hur länge storstädning/ flyttstädning ska ta, efter vi går runt genom bostad och se hur det ser ut.

Är det alltid samma person som kommer hem till mig?

Ja, vårt upplägg är att du har samma städare utom vid sjukdom eller semester. Vid dessa tillfällen kontaktar vi den som ni anmält som kontaktperson innan vi skickar en vikarie. Om vi av någon anledning måste byta ut städaren hos dig så blir du alltid kontaktad om det innan.

Måste jag vara hemma under alla städtillfället?

Nej, Du kan kvittera ut nyckel gentemot en nyckelvittnes så städar vi hemma hos dig medan du jobbar.

Arbetar ni på röda dagar?

Nej, det gör vi inte. Du har två alternativ om städning faller på en röd dag. Första alternativet är att bara hoppa över ett städtillfället - du behöver inte göra någonting. Om vi inte får något meddelande från dig, så antar vi att du inte vill ha städning den här dagen. Andra aternativet är att få ny tid innan, eller efter den lediga dagen - Vi ber dig att du kontaktar oss i så fall, så att vi kan hitta en bra lösning för dig.

Hur arbetar En Renare Vardag med säkerhet?

Alla våra personal är ansvarsförsäkrade. Innan anställning måste varje anställd skriva på ett sekretessavtal samt lämna ett utdrag ur belastningsregistret. En Renare Vardagsrutiner för hantering av nycklar, larm och andra kunduppgifter är speciellt utvecklade för att skapa trygghet och sekretess för dig. Du kan läsa mer om hur vi jobbar med säkerhet på denna sida.

Vad händer om något går sönder?

En Renare Vardag har ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador på egendom som kan uppkomma under vårt arbete. Skadeanmälan MÅSTE meddelas inom 24 timmar efter städningen därefter vi godtar tyvärr inte den skadan. Försäkrings omfattning ligger på 10 000 000 kr. Vid första städtillfället vi ber varje kund att berätta oss om eventuella skada i hemmet samt känsliga tavlor, möbler, gardiner eller golv så att vår personal vet hur rengöra dessa saker. Vi tyvärr tar inget ansvar på saker som går sönder tex pga ålder eller när något tekniskt fel inträffar på tex en tvättmaskin eller dammsugare.

Kan jag betala kontant?

Vi tar endast emot betalning via faktura och ingen kontant hantering. Du kan betala på tre olika sätt:

  1. E-post faktura: Fakturan skickas till samma e-post som du har angett när du beställde en städtjänst. Vid betalningen vänligen ange faktura nr.
  2. Autogiro: Om du är en kontinuerlig kund hos oss och vill välja den tjänsten så går du i din bankkonto och skicka en anmälan så ordnar vi därefter. Du får alltid en fakturaunderlag från oss för just den betalningen som görs.
  3. Swisha: Du kan swisha oss till nr. 1232697563. Ange faktura nr i meddelande fältet.

Kan man avboka sin städning under uppsägningstid?

Tyvärr, den avbokade städning måste ombokas annars kunden blir debiterat på den kvarstående städningen om kunden inte önskar sig nån städning.

RUT-avdrag

Från och med den första 1 juli 2009 kan privatpersoner få skattereduktion genom fakturamodellen. Det innebär att du som kund betalar hälften av arbetskostnaden till den som utför arbetet. För att du ska kunna utnyttja fakturamodellen krävs att företaget som anlitas har F-skattsedel. När arbetet är utfört begär företaget resten av arbetsersättningen av Skatteverket. Följande år står det förtryckt i din inkomstdeklaration hur stort belopp du har fått i preliminär skattereduktion.

Efter 1 januari 2016 har regeringen fattat beslut att summan sänks från 50 000kr till 25 000kr per person med 50% skattereduktion för Rut-avdrag och för enkla städning.

Vem står för städutrustningen för flyttstädning och storstädning?

En Renare Vardag står för städmaterial, städredskap för flyttstädning och storstädning.

Hur blir jag kund?

Du kontaktar oss genom vårt kontaktformulär, per telefon 08-660 55 55 eller genom e-post till kundtjanst@enrenarevardag.se så hör vi av oss så fort som möjligt och senast inom 24 timmar. Du börjar alltid med en bindningsfri provstädning för att se om du är nöjd med tjänsten och om det är något för dig.

Hur snabbt kommer vi igång med städningen?

Efter att ha fått dina kontaktuppgifter så bokar vi in städning direkt för den önskade datum och tid.

Måste jag vara hemma vid första städtillfället?

Ja, det är bra om du är hemma vid första städtillfället för att träffa personen som städar. Det följer även med en arbetsledare ut vid första tillfället för att göra en kvalitetskontroll. Då har du även möjlighet att kvittera ut nycklar om så önskas.

Måste jag lämna ut nycklar?

Nej, om du garanterar att vara hemma när städningen påbörjas och avslutas behöver vi ingen nyckel. För att vår försäkring ska gälla måste vi kvittera ut nycklar av er eller att ni är hemma och öppnar och sedan låser när vi är klara. Om ni väljer att gömma nycklar eller andra lösningar så gäller inte vår försäkring om det skulle hända någonting. Du kan läsa mer om hur vi hanterar säkerhet på denna sida

Kan jag avboka i sista minuten?

Tyvärr. Vår administration klarar inte av sista-minuten avbokningar. Vi kan inte fylla luckorna och därför debiterar vi enligt avbokningsreglerna nedan.

  • Du kan avboka flyttstädning / Storstädning 72 timmar innan bokade tid utan extra kostnader.
  • Du kan avboka hemstädning 24 timmar innan bokade tid utan extra kostnader.
  • Avbokningar sker endast via mail.
  • Vid akuta fall utanför arbetstid vänligen skicka SMS till 076 341 93 00 eller under arbetstider ring oss per telefon 08-660 55 55.

**Vid senare avbokning debiterar vi dig med 500 kr avbokningsavgift tillhör flyttstädning / storstädning.

**Vid senare avbokning debiterar vi dig med 250 kr avbokningsavgift tillhör Hemstädning.

**Ombokning av sin städhjälp kostar inget om t.ex du är sjuk och kan inta ta emot städaren för just den städningen och du kommer inte debiteras på något extra avgift men vi måste omboka den städning som ni missade.

Vad händer om jag inte är nöjd med städningen?

Kvalitén på det jobb vi utför är av jätteviktig för oss, och skulle du vara missnöjd med vårt arbete ger vi dig möjlighet att inom 24 timmar göra en reklamation. Därefter åtgärdar vi så snabbt som möjligt problemet. Detta är av största vikt för oss då vi eftersträvar att du skall vara till 100% nöjd med vårt arbete.

Om kunden hör av sig för en kompensation som har redan passerat 24 timmar så ersätter vi tyvärr ingenting. Det är därför är väldigt viktigt för oss att ni hör av er omgående när ni är missnöjda med något.

Vad behöver jag tänka på innan flyttstädning?

Gå igenom hela bostaden och se till att alla skåp och lådor är tomt. Meddela oss om alla eventuella skador. Vi rengör endast möbler och utrustning som är helt tömda inuti. Du är skyldig att lämna ut fönsternycklar till städpersonalen om det behövs. Om du önskar städning på baksidan av tung utrustning (t.ex. kyl, frys, tvättmaskin och torktumlare, värmeelement i skåp, etc.) är du skyldig att flytta utrustningen på egen hand eller möjligen be vår personal om hjälp. Vår personal flyttar inte denna typ av utrustning på egen hand. Om utrustningen inte flyttas täcker garantin inte de platser som skulle ha rengjorts, men inte rengjordes eftersom det inte fanns tillgång till dessa. Vi ansvarar inte för kåpor på badkar såsom jacuzzi, filter i köksfläkt och ugnsplåtar.

Kom ihåg att frysa av frysen.

Hur kan man säga upp sitt städavtal?

Skulle du av någon anledning inte vilja fortsätta med oss så meddelar du oss endast via mail. Vi har inga långa kontrakt. Detta gäller under hela din tid som kund hos oss.

Hur hanterar En Renare Vardag semestertider?

Våra semestertider är under juli månaden. Vi har ett antal vikarier som jobbar under juli om du önskar att ha städning då. Om ni har tänkt att ha en semester i någon annan månad, vänligen kontakta oss så  vi kan avboka städningen under den tiden.

OBS: Vi behöver vetskap om att ni kommer vara på semester en månad innan för att kunna hantera eventuella avbokningar under er semester. Vi skickar en förfrågning till alla våra kunder under Juni för att veta vilka som vill ha städning när vi är på semester.

Vem står för städutrustningen för hemstädning?

Våra städare åker kommunalt ut till er kunder (med undantag för våra flyttstädteam) därför behöver du ha material hemma när vi kommer. Vi förespråkar en så miljövänlig städning som möjligt och städar därför gärna med microfibertrasor och miljövänliga medel.

Tips till våra kunder

Städredskap som ni ska ha hemma:

  • En bra och fungerande Dammsugare (dammsugarpåsar ska kollas av kunden om den är inte fullt)
  • En skurhink med Moppskaft med mopp (gärna Micro fiber)
  • Dammvippa
  • Torr tygtrasa (olika färg)och hushållspapper
  • Kökstrasa (typ Wettex, olika färg, grön(kök), Röd(w.c), Gul(Övriga utrymmen)
  • Diskborste
  • Diskhanddukar
  • Toaborste

Rengöringsmedel som Ni ska ha hemma

  • Bra diskmedel (typ Yes)
  • Fönsterputs (för speglar)
  • JIF Cream eller VIM
  • Allrengöringsmedel (typ Ajax / Såpa)
  • Köksspray (typ Ajax)
  • Kakel eller badrumsspray (typ Ajax universall)
  • Toalettrent (typ WC-anka)

 

Vad kostar städhjälp?

Vad betalar ni för städhjälp idag? Troligtvis är vi inte bara billigare men även bättre! Det är alltid svårt att ge ett exakt svar innan vi får se enheten. Men i och med RUT-avdraget så är det inte speciellt dyrt. Vi har en priskalkylator på sidan som du kan hitta här. Den ger ett estimerat pris, men det är inte ovanligt att det visar sig bli billigare, lite beroende på din enhets planlösning och inredning.

Ingår RUT-avdraget?

Alla våra priser är efter lagstadgat RUT-avdrag inklusive moms.

I våra priser ingår också att vi administrerar RUT-avdraget med Skatteverket åt er samt inga inställelseavgifter, inga fakturaavgifter och inga resekostnader.




08-660 55 55 | info@enrenarevardag.se